Utopia Appropriated: The Future as it Was
Utopia Appropriated: The Future as it Was
Dieses Programm wirft einen kritischen Blick auf die utopischen Versprechen und Überzeugungen, die sich in amerikanischen Industrie- und Werbefilmen aus den Jahren von 1936 bis 1965 finden lassen. In diesen Filmen und den mit ihnen in Zusammenhang stehenden Kampagnen eigneten sich große amerikanische Konzerne alte utopischen Ideale als ihre eigenen an, die eine leuchtende und reiche Zukunft mit Hilfe von Kybernetik, Haushaltstechnologie und neuen Transport- und Kommunikationsmitteln versprachen. LEAVE IT TO ROLL - OH, Chevrolet, 1949 A robot at New York Worlds Fair 1939-40 leaves a woman idle.
TO NEW HORIZONS, General Motors, 1940
Futurama at the New York World's Fair imagines the 1960 cityscape.
COLOR HARMONY, Chevrolet, 1938
The shift from black and white to colour suggests the march towards
utopia.
LOOKING AHEAD THROUGH ROHM AND HAAS
PLEXIGLAS, Rohm and Haas, 1946
Experience the dream suite', an all-Plexi-glas living area.
DESIGN FOR DREAMING, General Motors, 1956
A visit to the Frigidaire Kitchen of the Future enabled by computer
technology.
A TOUCH OF MAGIC, General Motors, 1961
Futuristic technology becomes commercial style in utopian vision.
AMERICAN MAKER, Chevrolet, 1960
This film promises futuristic innovation in everyday life.
HILLSBOROUGH WITH NEW HIDEAWAY STYLING,
Radio Corporation of America, 1960
Television attempts to reinvent itself by going into hiding.